Archiwum Rodziny Szczepanowskich
kolekcja | Archiwum Rodziny Szczepanowskich |
autorzy/autorki | Feliks Szczepanowski |
występują | Barbara Szczepanowska; Magdalena Szczepanowska; Feliks Szczepanowski; Zofia Packowa; Piotr Wąsik; Bronisława Wąsik; Jerzy Wąsik; Jerzy Wąsik; Andrzej Wąsik; Marian Wąsik; Marian Michalski; Zofia Kozłowska; Ryszard Kozłowski; Małgorzata Pietrzak; Grażyna Tatar |
czas trwania | 23'58 |
miejsce | Polska |
rok | 1960–1970 |
format | 8 mm |
barwa | czarno-biały |
sygnatura | PAFD 0023 001 |
źródło finansowania | Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego |
opis |
Barbara Szczepanowska – żona autora, wieloletnia nauczycielka w ZPSM nr 1 „Miodowej”, Magdalena Szczepanowska – córka, Michał Szczepanowski – syn, Feliks Szczepanowski – autor. Dalsza rodzina: Zofia Packowa, Piotr i Bronisława Wąsikowie, Jerzy Wąsik z synem Jerzym, Andrzej Wąsik, Marian Wąsik i in. Przyjaciele: ksiądz profesor Marian Michalski (Akademia Teologii Katolickiej), Zofia i Ryszard Kozłowscy z dziećmi – Małgorzatą (obecnie: Pietrzak) i Grażyną (obecnie: Tatar). Ryszard Kozłowski (ur. 1933 r.) – absolwent Liceum Plastycznego w Zakopanem, kierowanego przez Antoniego Kenara, oraz Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskał dyplom w pracowni prof. Mariana Wnuka. Jego rzeźby plenerowe i pomnikowe można spotkać w Warszawie, Łodzi i Radomiu. Od urodzenia związany jest z Otwockiem, gdzie się urodził i gdzie ma swoją pracownię obok własnego domu. Autorem nagrania był Feliks Szczepanowski, skrzypek, członek Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w latach 1953–1995. Kamera Sony przywieziona z filharmonicznego tournée po Japonii. Cz. 1 Wielkanoc 1967 r. Wnętrze mieszkania rodziny Szczepanowskich. Warszawa, ul. Kościelna. Nowe Miasto. Wielkanocny posiłek, przy stole siedzą Barbara, Magdalena i Michał. W następnych scenach Barbara z małym Michałem: chłopiec wchodzi do dziecięcego łóżeczka, mama uczy go pacierza, chłopiec siedzi na jej kolanach i bawi się zawieszonymi na jej szyi koralami. Cz. 2 Wielkanoc 1967 r. Wizyta rodzinna. Kraków, ul. Bonerowska, 3 piętro. Scena na balkonie. Rodzina je ciasto, w dole widać nasyp kolejowy i przejeżdżający pociąg. Cz. 3 Wielkanoc 1967 r. Kraków, ul. Długa 49. Wnętrze mieszkania. Spotkanie rodzinne: liczna rodzina przy stole, rozmowy, obiad, palenie papierosów, przeglądanie zdjęć. Dwaj mali chłopcy siedzą na łóżku. Jeden gładzi drugiego po włosach. Cz. 4 Poniedziałek wielkanocny 1967 r. Tradycyjny krakowski odpust Emaus na Salwatorze. Dzieci, w tym Magda, na karuzeli. Z tyłu Wisła. Barbara z dziećmi na wzgórzu. Magda bawi się jojo kupionym najprawdopodobniej na odpuście. Cz. 5 Warszawa. Magda, Michał, Barbara, Feliks na spacerze po nadwiślańskich alejach (obecnie: Park Fontann). W tle Most Gdański. Wiosenny, słoneczny dzień. Mały Michał wącha kwiatki i pąki drzew. Magda gra w klasy, skacze na skakance, bawi się jojo. Cz. 6 Otwock. Odwiedziny w domu zaprzyjaźnionej ze Szczepanowskimi rodziny artysty rzeźbiarza Ryszarda Kozłowskiego. Lato. Sceny rodzajowe w ogrodzie. Nagi Michał bawi się w piasku. Dziewczynki (Magda z córkami gospodarzy) kartkują albumy, jedzą czereśnie, uczą się grać w badmintona. W ogrodzie stoi motocykl Junak. Cz. 7 Górski plener. Spacer wzdłuż grzbietu zakopiańskiej Antałówki. Sceny dziecięcych zabaw na łące przetykane tatrzańskimi panoramami. Cz. 8 Scena we wnętrzu. Michał w piżamce głaszcze pisklę trzymane przez Magdę w zwiniętych dłoniach. Ptak podskakuje na parapecie i futrynie okiennej. (KN) |
słowa kluczowe | Wielkanoc, pisanki, baranek wielkanocny, Warszawa, Nowe Miasto, pacierz, korale, Kraków, ciasto, pociąg, balkon, papierosy, zdjęcia, Salwator, odpust, Emaus, karuzela, Wisła, jojo, gra w klasy, skakanka, Most Gdański, Otwock, ogród, badminton, motocykl, junak, Zakopane, Antałówka, Tatry, pisklę |