Archiwum Rodziny Augustyniaków

kolekcja Archiwum Rodziny Augustyniaków
autorzy/autorki Stanisław Augustyniak
czas trwania 31'34
kraj Peru; Niemcy
lokacje Callao, Peru  Hamburg, Niemcy  Hamburg, Germany 
format 8 mm
barwa czarno-biały
sygnatura PAFD 0051 005
opis

Autorem filmu jest Stanisław Augustyniak (ur. 1920 roku w Warcie, zm. 1997 roku w Gdyni). Ukończył siedem klas szkoły podstawowej i opanował kilka zawodów – był szewcem, krawcem, kuśnierzem, hydraulikiem, cieślą, ślusarzem, a także znał się na instalacjach elektrycznych. W 1938 roku wyjechał do Warszawy z nadzieją na kontynuację nauki, jednak bez powodzenia. W końcu zaciągnął się do marynarki wojennej w Gdyni i w 1939 roku trafił na ORP „Gryf”. Uczestniczył w kampanii wrześniowej jako artylerzysta i członek załogi broniącej półwyspu. Po kapitulacji trafił do niemieckiej niewoli i osadzono go w obozie w Woldenbergu, a następnie skierowano do pracy w gospodzie Paula Schwartza w Wollinie. Tam poznał przyszłą żonę, Annę Witkowską, która pracowała u Lehmanna, sąsiada Schwartza. Po powrocie do Polski para wzięła skromny ślub, a w 1946 roku urodził się ich jedyny syn Bolesław. Rodzina przeprowadziła się do Gdyni, gdzie Stanisław rozpoczął pracę jako marynarz, pływając przez kolejnych 30 lat w PLO pod polską banderą handlową. Z tego okresu pochodzą jego amatorskie filmy na taśmie 8 milimetrów, w których pojawia się także żona Anna, towarzysząca mu w kilku rejsach. Po zakończeniu pracy na morzu Stanisław skupił się na życiu rodzinnym, dużo czasu poświęcając ulubionemu ogródkowi działkowemu w Gdyni.

Cz. 1

Kamera obserwuje z pokładu statku śluzę na Kanale Panamskim oraz jej otoczenie. Jednostka porusza się spokojnie, a kamerzysta rejestruje przepływające statki, przejeżdżający pociąg, oraz otaczający krajobraz tropikalnego kraju.

Cz. 2

Różnorodne ujęcia portu w Callao w Peru. Kamera obserwuje otoczenie z góry, prawdopodobnie z punktu obserwacyjnego na statku, oraz z pokładu. Przygląda się ludziom pracującym w porcie oraz różnym jednostkom. Dużo uwagi poświęca okazałemu żaglowcowi.

Cz. 3

Rejestracja ulic Callao. Kamera obserwuje architekturę oraz mieszkańców w ich codziennym życiu – na targu, w jadłodajni, na skwerze.

Cz. 4

Seria różnorodnych ujęć: okręt wojskowy, widok miasta (prawdopodobnie Valparaiso w Chile) i górskiego krajobrazu widzianego z pokładu statku, zagrodę dla krów na pokładzie i zajmujących się nimi mężczyzn.

Cz. 5

Sceny załadunku statku przeplatane ujęciami miejskiego krajobrazu widzianego z jego pokładu. Grupa mężczyzn segreguje i przenosi krowie skóry oraz inne towary. Prawdopodobnie nagranie powstało w Argentynie.

Cz. 6

Ujęcia zindustrializowanego pobrzeża i otaczającego go krajobrazu. Wyraźnie zmieniła się szerokość geograficzna, na której znajdował się kamerzysta – pozbawione liści drzewa sugerują, że z tropikalnych rejonów przepłynął w miejsce o umiarkowanym klimacie. Prawdopodobnie nagranie powstało na terenie RFN, na Kanale Kilońskim.

Cz. 7

Różne ujęcia miejskie kręcone w Hamburgu. Kamerzysta rejestruje ulice, sklepy, szyldy. Dokumentuje m.in. fasadę Moulin Rouge przy ulicy Reeperbahn.

Cz. 8

Ujęcia morza kręcone z pokładu statku. W kadrze widoczna jest latarnia morska i inne statki.

Cz. 9

Kadry testowe. Sekwencja pisanych odręcznie cyfr, a później ujęcie miejskiego krajobrazu kręcone z balkonu.

(WO)

słowa kluczowe kanał, śluza, statek, żaglowiec, miasto, targ, krowa, latarnia morska, marynarz, pociąg, morze, rejs, port 
źródło finansowania Polski Instytut Sztuki Filmowej