Archiwum Rodziny Augustyniaków

kolekcja Archiwum Rodziny Augustyniaków
autorzy/autorki Stanisław Augustyniak
czas trwania 26'38
kraj Brazylia; Chile; Peru; Wenezuela
lokacje Puerto Cabello, Wenezuela  Rio de Janeiro, Brazylia  Talcahuano, Chile 
format 8 mm
barwa barwny; czarno-biały
sygnatura PAFD 0051 006
opis

Autorem filmu jest Stanisław Augustyniak (ur. 1920 roku w Warcie, zm. 1997 roku w Gdyni). Ukończył siedem klas szkoły podstawowej i opanował kilka zawodów – był szewcem, krawcem, kuśnierzem, hydraulikiem, cieślą, ślusarzem, a także znał się na instalacjach elektrycznych. W 1938 roku wyjechał do Warszawy z nadzieją na kontynuację nauki, jednak bez powodzenia. W końcu zaciągnął się do marynarki wojennej w Gdyni i w 1939 roku trafił na ORP „Gryf”. Uczestniczył w kampanii wrześniowej jako artylerzysta i członek załogi broniącej półwyspu. Po kapitulacji trafił do niemieckiej niewoli i osadzono go w obozie w Woldenbergu, a następnie skierowano do pracy w gospodzie Paula Schwartza w Wollinie. Tam poznał przyszłą żonę, Annę Witkowską, która pracowała u Lehmanna, sąsiada Schwartza. Po powrocie do Polski para wzięła skromny ślub, a w 1946 roku urodził się ich jedyny syn Bolesław. Rodzina przeprowadziła się do Gdyni, gdzie Stanisław rozpoczął pracę jako marynarz, pływając przez kolejnych 30 lat w PLO pod polską banderą handlową. Z tego okresu pochodzą jego amatorskie filmy na taśmie 8 milimetrów, w których pojawia się także żona Anna, towarzysząca mu w kilku rejsach. Po zakończeniu pracy na morzu Stanisław skupił się na życiu rodzinnym, dużo czasu poświęcając ulubionemu ogródkowi działkowemu w Gdyni.

Cz. 1

Różnorodne ujęcia kręcone z pokładu statku PLO MS „Paweł Szwydkoj”. Kamera obserwuje port, miasto na wybrzeżu i otaczający je górski krajobraz. Film powstał w Puerto Cabello w Wenezueli.

Cz. 2

Spotkanie towarzyskie na tarasie parterowego domu. Grupa mężczyzn siedzi przy stole, na oddalonej nieco ławeczce towarzyszy im starsza kobieta. Kamera obserwuje otoczenie – ogród, górski krajobraz w tle, ulicę i stojące przy niej budynki.

Cz.3

Ujęcia kręcone z pokładu statku: górzysty nadmorski krajobraz, morze i pływające po nim statki. Szczególną uwagę kamerzysty przyciągnął okręt wojskowy. Migawki z portu skupiają się na industrialnej architekturze i mechanicznym wyposażeniu. Część kadrów powstała prawdopodobnie na Kanale Panamskim.

Cz. 4

Film kręcony w Peru, w okolicach miejscowości Matarani. Kamera rejestruje surowy, górski krajobraz i ubogą portową architekturę. Obserwuje dzieci bawiące się na skalistej plaży.

Cz. 5

Ujęcia kręcone z pokładu statku: mewy na niebie, morze i okręty stojące w porcie.

Cz. 6

Różnorodne migawki z portowego miasta Talcahuano w Chile: plac miejski, ratusz, targowisko, port.

Cz. 7

Film kolorowy nakręcony w Brazylii. Pierwsze ujęcia kręcone z pokładu statku – widok na zatokę i port. Później różnorodne ujęcia wielkiego miasta. Kamerzysta obserwuje zatłoczone ulice i spieszących się przechodniów, samochody oraz nowoczesną architekturę. Potem wraca na wybrzeże, gdzie rejestruje plażę, morski krajobraz z odległymi wyspami o skalistych brzegach oraz pływające łodzie. Przygląda się ludziom pochłoniętym różnymi aktywnościami: zabawą na plaży, odpoczynkiem, robieniem zdjęć. Kolejne ujęcia kręcone z okna samochodu ukazują górskie otoczenie Rio de Janeiro – w oddali widać Corcovado ze statuą Chrystusa Zbawiciela. Kamerzysta dociera w końcu na miejsce i dokumentuje widok na miasto ze szczytu góry.

(WO)

słowa kluczowe marynarz, statek, port, okręt, łódź, zatoka, morze, miasto, targ, ulica 
źródło finansowania Polski Instytut Sztuki Filmowej